Montessori aktivity s deťmi v Čičave
19. decembra 2022 sa uskutočnilo v tomto kalendárnom roku posledné stretnutie rómskych detí a ich mamičiek. Do maličkej Montessori triedy v rámci Komunitného centra v Čičave prišlo 5 žien a 6 detí do 4 rokov. Mamičky aktívne pomáhali so svojimi ratolesťami podľa princípu „Pomôž mi, aby som to dokázal sám“. Deťom sa nechcelo odísť ani po 2 celých hodinách usilovnej práce s Montessori pomôckami. Mamičkám najviac pomáhala Rómka Marianna Bambuchová z Jastrabia nad Topľou, absolventka Montessori kurzu pre deti vo veku do 3 rokov.
Od júla prebieha kurz Montessori pedagogiky pre rómske matky i sociálnych pracovníkov a pedagógov pracujúcich najmä s rómskymi deťmi. Kurz pozostáva z 10 stretnutí, ktorých cieľom je osvojiť si Montessori prístup a prácu s Montessori pomôckami pre deti v dvoch vekových kategóriách, a to vo veku do 3 rokov a vo veku od 3 do 6 rokov.
Účastníčky Montessori kurzu už zároveň pomáhajú aj v novovzniknutej Montessori triede, ktorá je súčasťou Komunitného centra v Čičave. Vysvetľujú ďalším rómskym matkám, v čom spočíva Montessori prístup k deťom a pozývajú ich aj s deťmi na spoločné stretnutia v špeciálne pripravenej triede.
„Keď sme priestor dizajnovali, veľkým problémom boli pre nás 4 poschodové postele, ktoré sa nachádzali v už aj tak malej miestnosti, a nebolo ich kam dať,“ vysvetľuje koordinátorka rómskeho dobrovoľníctva, Ivana Németová. „Preto sme sa rozhodli do nich vložiť ľahké, látkové regály, ktoré sú uzatvárateľné a slúžia na umiestnenie pomôcok, teda hračiek. Keďže každá pomôcka v triede má svoje miesto a poriadok je veľmi dôležitý, pod každou pomôckou sa nachádza jej obrázok – aby dieťa nezabudlo, odkiaľ ju zobralo a kam ju má naspäť uložiť.“
Trieda slúži primárne deťom do 3 rokov, ale aj deťom s oneskoreným vývinom do 6 rokov. Keďže malé deti sú veľmi mobilné, namiesto písacích stolov sa v Montessori triedach často používajú malé koberčeky, ktoré vytvárajú ohraničenú pracovnú plochu. Ich rozvinutím a zvinutím si deti navyše precvičujú jemnú motoriku. Napriek väčšiemu počtu detí vzhľadom na malosť priestoru je v triede takmer úplné ticho. Učiteľ šepká a deti ho prirodzene napodobňujú. Učíme deti, že ticho je krásne, a sami zažívajú, že takto sa dokážu veľmi dobre sústrediť na náročné úlohy. Každou prácou s Montessori pomôckou, ktorá je pre dieťa zaujímavá, sa predlžuje jeho schopnosť sústrediť sa, čo budú veľmi potrebovať v škole.
„Najkrajšie ale i najdôležitejšie na tom celom je to, že spolu s deťmi prichádzajú aj ich mamičky,“ zdôrazňuje koordinátorka projektu. „Mamičky sa pri týchto stretnutiach v praxi učia, ako komunikovať s dieťaťom a ako mu láskavo určovať hranice, ktoré sú nevyhnutné pre zdravú výchovu. Takto sa aj posilňuje vzťah medzi matkou a dieťaťom.“